Förlossningen

Natten till lördag ca kl 01.30 vakna ja av de kändes lite i nedre magen. Satte mig på toa, kissa, å kände mig lite wierd.
Messa Anna å hon va vaken. Prata lite å ja ja sa till henne "de sker inte inatt iaf, den saker e säker" Eller hur ja nu formulera mig. Efter vi la på närmare två så kände ja mig lite konstig. Hade en lustig känsla. Då ja inte hade särskilt ont me Victor så ringde ja förlossningen för säkerhetsskull då ja va såååå nevös att denna förlossning skulle gå lika snabbt. Ville ju in i tid. Men hon mena på att de inte va nån fara. Att ja kunde ta två panodil å vila. När ja prata me Anna sa hon att de va bäst att ta de innan man ringer så man kan säga "de har ja redan gjort" vilket ja gjort =)) Då sa hon att ja kunde vila lite då smärtan inte va regelbunden. Efter en liten stund började känningarna/smärtan eskalera. Strax innan kl 03.30 kunde ja faktiskt säga att ja kände smärta. Som för varje gång gjorde ondare. Å ja hade klockat smärtan eftersom ja ville vara på den säkra sidan att hinna in i tid. De hade även kvinnan på förlossningen sagt att de e bra att man gör. 1-1,5 timme ska man helst göra.
Klockan....
02.56
03.00
03.05
03.14
03.17
03.18
03.25
Här väckte ja Jimmy
03.29
03.33
03.36
03.38
03.40
03.42
03.43
03.46
03.49
Sen sluta ja klocka. Ringde förlossningen och sa att ja ville komma in.
Ca 04.10-04.15 kommer vi in. Vi får ett rum. Pratar lite me barnmorska. Lämnar urin prov. Hon kollar mitt trosskydd å konstaterar att vatten går.. Ja får lägga mig så dem kan göra denna undersäkning där man tar kurvor. Innan kollar hon hur öppen ja e.. 6cm. Vilket gjorde mig lite lättad då ja hann in i tid.
Trodde ja!
Inom några minuter så satte de igång. Fick såna kraftiga krystvärkar helt plötsligt (04.55). Ja fatta ingenting å inte heller morskan. Hon bad mig att motarbeta värken å inte krysta på. Å herrej-ar va försökte. Min smärttröskel e väldigt hög men dessa krystvärkar va inte nåt att leka me. Andra värken ja försökte streta emot klara ja bara halva. Morskan kolla in i härligheten å ropar på hjälp i korridoren "Vi ska föda barn här å ja behöver assistans". Nu kunde ja få krysta på nästa värk.. Å då kom hon ut.
Klockan 05.02 kom Julia till världen!
Klockan 05.07 va allt över!
Allt gick så snabbt så dem hann ingenting. Blev sittandes i sängen i förlossningsarbetet. Hann inte klä av mig så mina strumpor slängdes. Band me mitt namn på fick ja efter.. Denna gång hann ja inte ens få kanyl =S Lustgas va de som hjälpte mig.  Från krystvärk nr 1 tills hon va ute va 7 min. SJU MINUTER!!! Från att vi kom in inkl allt så kom hon på mindre än en timme. Räknar man från de att ja kände smärta 03.30 tog de henne 1,5 timme att komma å räknar man från 01.30 då ja kände mig konstig så kom hon på ca 4,5 timme. Herregud! Ja som trodde ja va ute i god tid. Men men.. Denna gång gick de snabbare. Mkt snabbare! Från krystvärk nr 1 så kom Victor på 33 min.
Ja kanske ska vara glad över att de gick så snabbt.. Men de e ja inte. Eller jo. Men ja vill ju hinna reagera å så. Stört va fort de gick. Jimmy fatta inte helelr nåt.
Han va super duktig! Han stötta mig å fanns vid min sida hela tiden!
Sa ju de älskling.. Du skulle bli stark för min skull! -älskar- <3

Victor e jätte stolt storebror. Ja har köpt han en tröja me texten "Storebror" på som han hade på skolan i måndags.

När vi kom hem så väntade Anna på oss. Hon va stolt över mig. De syntes. Värmde att se de! Hon va först me att träffa å hålla Julia. Sen kom Jenny me maken upp en sväng.

I tisdags så hade brorsan lucia i skolan. Vi åkte dit allihop å Victor va så fin. Han sjöng å stog där å va allmänt bäst!
På dan så gick vi till skolan å hämta Victor. Va väldigt jobbigt. Va nog en lite väl lång promenad för att vara första promenaden för mig.

Gick till centrum idag som e typ lika långt. De gick helt okej. Märkte efteråt att ja bar nog lite tungt då ja vart väldigt öm framtill å ryggen känns väldigt öm. Men även fast ja hade vetat de i förväg hade ja gått iaf. De va najs å komma ut å se lite folk samt å röra på mig. Jenny å ja gick till centrum.. Vi har likadana vagnar. Äntligen gick ja till centrum me henne me en egen vagn =)

Julia e så gå å underbar. Hon mer eller mindre bara äter å sover. Men dem få stunder hon e vaken pratar ja me henne å vi myser. Hon e så go asså. Väldigt lik Victor när han va liten. Så nu e de bevisat.. Deras skönhet kommer från mamma ;-)) *S*

Detta får räcka för denna gång.
Kommer skriva mer om veckan nästa gång.

Tjingeling från tvåbarnsmamman =P

Kommentarer
Postat av: LillaAnna

Jag är stolt över dig!! Enormt stolt!! Tant Anna var den första som fick se de lilla underverket!! -pussa på- Kramar i massar! <3

2008-12-12 @ 11:16:36
URL: http://annansblogg.blogg.se/
Postat av: Pappa Jimpa

Det var två intensiva timmar, men du var sååå duktig och vi har världens sötaste dotter! Älskar er!

2008-12-14 @ 11:52:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0