sömn, molly och hus

Det här med sömn.. Jag är ständigt trött. Så pass till den grad att jag (och min man) ibland tror jag är kroniker. Att jag har en sömn-diagnos. Borde inte vara möjligt att vara såhär trött som jag är. Jag jobbar inom vården och med det yrkesvalet ingår det att arbeta tre skift (tror de heter så), dag, kväll och natt inkl helger. Att blanda ihop olika pass påverkar sömnen. Ja alltså de påverkar allt. Sömnen, aptiten, lusten, humöret osv osv men även ens privatliv och familjeliv. För mig är största påverkan sömnen. Jag ska jobba tre nätter nu med start inatt. La mig sent igår för att vända skapligt. Tror klockan hann bli 01.30. Vakna gånger flera men sista gången vid kockar 10. Det är ju bra sömn. Eller? Huvudet sa mig annat. Smärtan den bultade sa mig att jag sovit på tok för lite. Försökte somna om, men icke. Var tvungen att gå upp då allt vända och vridande i sängen börja göra sitt i ryggen. Min plan var att sova till iaf klockan 11, oavbruten sömn, för att sen lägga mig och vila på em. Istället blev det mindre sömn, en jävla massa vaknande, huvudvärk och lätt ont i ryggen. 
Humöret fick sig en kyss när jag upptäcker att toapapper är slut. Kaffet jag bryggde smaka illa och jag tappa mjölken så golvet vart sprängande vitt. Om jag bara hade somnat om!
 
Läst på olika ställen varierande åsikter ang benämningen, snippa. Egentligen ogillar jag det namnet. Låter.. jag vet inte.. billigt. Förknippar de med snigel. Vet inte riktigt varför men jag gör de. Sniglar är inte direkt ett mysigt djur. Jag äter dem inte heller. När jag växte upp användes "molly". Vilket jag använde när min son växte upp och likaså i början av min dotters uppväxt. Sen förstår ni.. Sen får dotterns pappas kompis barn. Tror närmre bestämt att det är en sk bästis (jo jag vet man säger inte så längre men ni fattar). Hans dotter iaf.. Hon heter Molly. Vafan kände jag då. Vad ska jag nu säga. Kan ju inte kissemurran för molly när dottern har en kompis med det namnet. Aldrig vart ett problem förut. Känner ingen Moĺly. Inte träffat en Molly. Intet hört talas om en Molly, inte i nära relation till mig. Inte lagt nån vidare tanke på det heller. Men nu.. Nu behövdes det ändring. Fråga personalen på dagis.. Fick då lära mig "snippa". Vilket sonen redan informerat mig. Valde dock att fråga personalen då jag antog att dem minsann har koll. Och så.. Nu är det inte "molly" längre. Dock använder jag "pullan " oftare då det är ett mer vänligare ord i munnen.
 
Funderade på förut vilka rum i ens hus bör man prioritera. Om jag "har en stund över" och vill fixa lite hemma.. Vilket rum bör man börja med? Jag gör som jag alltid gjort. Först köket sen hallen, tv-rummet, badrummet och kanske resten :). Det tar ju en bråkdel av tiden man städar inann det är åt helvete igen. Skulle behöva göra köket två ggr om dan för att det saka se it som jag vill ha det. Hur kommer det sig att det blir så (!) rörigt/stökigt så (!) snabbt lixom? För att inte glömma tvätten. Hur i hela helleflundran kan tvätten föröka sig så groteskt snabbt? 
 
Ha en fin dag folks 
 
Jag ska försöka få mig lite sömn inför natten. Wish me luck. Brukar oftast vara kört för mig att sova inför första natten.
 
Tjingeling

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0